Twarze

.

Moja Droga Przyjaciółko,
jak dobrze było Cię spotkać po latach.
Czas i odległość przestają być istotne
gdy więzi są budowane przez życie całe.

Kiedy to dokładnie było..? Zapomniałam…
Ale zachowałam w pamięci tamtą rozmowę,
serdeczny Twój śmiech, który jej towarzyszył
i sposób w jaki trzymałaś filiżankę herbaty,
tak inaczej… obiema dłońmi,  jakbyś chciała
przekazać całe jej ciepło do krwioobiegu.
ciepło, które tak było potrzebne Twemu sercu.

Przyglądałam się Tobie, może zbyt intensywnie
ale chciałam wtedy zapamiętać każdy szczegół,
każdy gest i słowo tamtej naszej rozmowy…

Taki właśnie Twój obraz maluję myślą
w chwilach tęsknoty, smutku, radości
czy skargi, gdy los dotknie boleśnie…
Rozmawiam z Tobą, czasem proszę o radę
i pomimo odległości, czuję Twą obecność
niemal namacalnie i będę czuła zawsze
w tym i też innym wymiarze czasu…

Moja Droga Przyjaciółko,
Serdeczny Przyjacielu, Wszyscy Bliscy Moi…
Dziękuję Ci losie, że w każdej chwili
mogę spojrzeć w ich twarze… przywołać minione.
To nic trudnego… wystarczy przymknąć oczy.

* * *
Czy w trwaniu
czy to we wrzątku zdarzeń
twarze, twarze
wciąż widzę wasze twarze
płyną tu gdzieś z głębi wspomnień
z otchłani snu
idą nocą do mnie

Wśród marzeń
rozwianych, jak miraże
twarze, twarze
zawsze życzliwe twarze
czyjaś dłoń i ciepłe słowo:
trzymaj pion !
my jesteśmy z tobą !

Słońca duszy
te oczy jak witraże
twarze, twarze
co płoną jak lichtarze
w mroczny czas, serc drogowskazy
ja wśród was –
twarz pośród innych twarzy

.

18 responses to “Twarze

  1. Chyba najpiękniejszą umiejętnością jaką natura obdarzyła człowieka, jest umiejętność zapamiętywania nie tylko samych obiektów (przedmiotów, istot), ale i towarzyszących im emocji. Do tej pory kiedy słyszę hejnał mariacki przenoszę się w czas dzieciństwa, kiedy moja babcia przygotowywała mi jajko na miękko. Widzę to jajko, czuję jego zapach, smak, widzę babci twarz zawsze radosną, pogodną, czuję ciepło jej rąk.
    Słonecznie pozdrowienia.

    • Moja babcia miała oczy błękitne jak niebo
      w pogodny dzień i bawełniane, miękkie spódnice
      w które wypłakiwałam swe dziecięce troski.

      Dzięki Ci losie….

  2. „Kiedy to dokładnie było..? Zapomniałam…
    Ale zachowałam w pamięci tamtą rozmowę,
    serdeczny Twój śmiech…”
    Uderzyły mnie te słowa. Nie pamiętasz KIEDY, ale pamiętasz CO…
    Tak! Nieważna jest data. Ważne jest to, co w danym dniu się wydarzyło…
    Niby oczywistość…
    I jeszcze coś: Przesłuchałam piosenkę – całą, mimo że MB nie jest z mojej bajki.
    I właśnie go polubiłam…
    Dzięki Tobie, Violu 🙂

    • Emocje… to zapamiętujemy najbardziej,
      i magię , która jest ponad czasem…
      magię, którą sami stworzyliśmy.

      A piosenka… ciągle za mną „chodzi” 😉

  3. Tylko dlaczego najczęściej nie zauważamy tego uroku chwili
    – i to współtworzonego przez nas –
    w owej chwili…?
    Na szczęście faktycznie go zapamiętujemy – i przeżywamy potem.
    Ale dlaczego nie łapiemy go, nie zanurzamy się w nim, nie przeżywamy go na bieżąco…?
    A może to jest tak, że na bieżąco, czyli FAKTYCZNIE, owe chwile nie są aż tak urocze, jak się wydają we wspomnieniach?
    Czy NAPRAWDĘ chcielibyśmy, by wróciło to, co z tęsknotą wspominamy…?
    Dręczy mnie to pytanie od jakiegoś czasu…

    • Czasem mamy tego świadomość.
      Kilka razy zdarzało mi się pomyśleć:
      – Niech ta chwila trwa i trwa… w nieskończoność 🙂

      Dla takich właśnie chwil chciałabym cofnąć czas…

  4. No i to jest logiczne. Do bólu. Skoro wtedy chciałaś, by trwały w nieskończoność, to chcesz do nich wrócić…
    W takim razie ze mną coś jest nie tak.
    Czyżbym nie przeżyła takich chwil?
    Ciągle pruję naprzód, a jeśli nawet oglądam się w tył i uśmiecham się do tych i owych chwil, to jednak nie chciałabym się wrócić. Wolę gnać dalej.
    A przecież mam już swoje lata…
    No i mam problem 🙂

    • Nie masz problemu Aniu…
      To ja czasem jestem zbyt sentymentalna,
      poza tym, nawet jeśli chciałabym powtórzyć
      tamten chwilę, to tylko ją…
      a niekoniecznie to co było przed, czy po niej…
      Też patrzę do przodu i wciąż mam nadzieję,
      że takich momentów jeszcze w moim życiu będzie sporo,
      może innego rodzaju ale równie pięknych i ważnych.
      Może kiedyś, jednym z nich będzie spotkanie z Tobą..? 🙂

  5. Sama jestem ciekawa 🙂
    Ale masz rację w kwestii wracania do takich czy innych chwil – przecież one nie były samoistne, miały otoczkę, konteksty, przed i po…

    • Ano właśnie… A wiesz… o czwartej mam spotkanie
      z kobietą, którą poznałam poprzez internet, też bloguje.
      Znamy się chyba z pół roku i dziś po raz pierwszy
      vis-à-vis i tête à tête … spotkamy się… Ale fajno!!!

  6. Bez PRZYJACIÓŁ …życie byłoby całkiem puste…Ich obecność pozwala wyzwolić śmiech…i płaczesz, kiedy Oni płaczą…kilka dróg…jeden szlak..PRZYJAŹŃ …na dobre i na złe…i nic więcej…
    Violu…ogromne dzięki za umieszczenie informacji o moim Projekcie…a kiedy książkę już wydam…spełnię swoje marzenie, zaspokoję potrzeby KUBUSIA…może z czasem innych AUTICZKÓW…DZIĘKUJĘ…i oczywiście po wydaniu…książka gratis dla CIEBIE…z informacją na kartach książki, że i Ty przyczyniłaś się do jej wydania…
    Buziaczki dla chłopców…i dla dziewczynki, która zawita wkrótce..
    Przytulam mocno.

    • Najważniejsze Gosiu,
      by wszystko się udało, by spełniło się
      Twoje marzenie… czego z całego serca Ci życzę.

  7. Och Ten bajor, kocham te piosenkę. Porusza mnie zawsze. A co do samych twarzy mym mistrzem jest E.Levinas i to co on myślał, na temat twarzy, czym ona jest i jakie ma znaczenie, jaką Prawdę…Mało doceniany u nas filozof być może stworzył największą filozoficzną koncepcję XX wieku…

    • Nie znam tej filozofii ale chętnie poczytam…
      A piosenka… jedna z tych, której echo
      powraca do mnie co jakiś czas…

Skomentuj

