Piotr

fot.Adam Golec

.

Miałam szczęście widzieć i słyszeć Piotra
dwukrotnie podczas koncertu Ewy Demarczyk.
W kapeluszu, czarnej pelerynie, z nieodłącznym
dzwoneczkiem w dłoni…
Jego ciepły głos i uśmiech sprawił, że stał mi się
dziwnie bliski, choć osobiście go nie znałam.

Polski reżyser, scenograf, konferansjer i aktor,
twórca legendarnego kabaretu Piwnica pod Baranami.

Piotr Skrzynecki… dzisiaj są jego urodziny.

* * *

„Jego sposób bycia sprawiał, że wszyscy
go znali i mogli zaliczyć do grona przyjaciół.
Skrzynecki żył na wzór „komedianta”.
W niezrównany sposób w życiu i na scenie
potrafił parodiować konwencje. Nie dbał
o sprawy materialne, przez dłuższy czas
nie miał mieszkania, zdarzało mu się nocować
na ławce. Skrzynecki „teatralizował” swoje
życie, nawiązując do stylu dawnej cyganerii.
Jednocześnie był programowym, autentycznym,
uśmiechniętym i bardzo przychylnym innym,
samotnikiem obdarzonym „życiową poezją”,
którą potrafił zarażać.

Monika Mokrzycka-Pokora

„Był artystą niepowtarzalnym, całkowicie
wolnym i niezależnym, żył bez obowiązków,
bez zegarka i kalendarza, bo jedyne trwałe
i poważne więzy łączyły go tylko z własnym
kabaretem, a najważniejsza dla niego była
tylko chwila, która właśnie trwała…”
 
Dorota Terakowska

* * *

Dziś, Piotr, gdy Ciebie nie ma
Pieśń tę znosimy do nieba
Trwaj tam i czuwaj nad nami
Noc w noc, usłaną gwiazdami…

A to wszystko
przecież miało trwać
najwyżej pięć lat
A może mniej…
Piotrze…
A to wszystko
przecież miało trwać
najwyżej pięć lat
Choć się zmienił cały świat
– jesteśmy
Zawiruje jeszcze raz
– będziemy
…będziemy…

Kiedy słucham tej pięknej pieśni o Piotrze,
robi mi się tak jakoś… tak jakoś… smutno…

.

24 responses to “Piotr

  1. Są ludzie którzy zapadaja w naszej pamięci bardziej od innych.Niewątpliwie Skrzynecki zalicza sie do grona tych osób.
    cmokasy dla ciebie deszczowe….

  2. Tak wielu wartościowych, znanych ludzi już odeszło, że czasem zapominam że oni w ogóle żyli. Za mojego dziecięctwa to jakoś rzadziej umierali czy co? Bo ja tylko śmierć Presleya pamiętam.

  3. Ojej nie wiedziałam, że były Urodziny Piotra Skrzyneckiego! zawsze wydawał mi się kimś w rodzaju zamyślonego hobbita, który robił rzeczy przez innych uznane za niemożliwe, bo nikt mu nigdy nie powiedział, że to niemożliwe:-)) Czarodziej…. I jestem w ciężkim szoku, że ktoś taki może mieć urodziny:-))) Przecież tacy ludzie po prostu są i czasem, tak po prostu odchodzą … :-)) pozdrawiam

Skomentuj

